Programma . Verkeer, vervoer en waterstaat
Verkeer en vervoer
Verkeer en vervoer
Onderzoek verkeersveiligheid en verkeersstromen (€ 25.000 in 2020 en 2021 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Een bereikbare en verkeersveilige infrastructuur in de kernen en het buitengebied van de gemeente Dronten.
Hoe te bereiken?
Vanwege alle (komende) ontwikkelingen is het belangrijk om de verkeerssituatie goed te blijven monitoren. Daarnaast zal het nodig zijn om voor specifieke vraagstukken een verkeerskundig onderzoek te doen. We betrekken de samenleving hierbij, bijvoorbeeld door vanuit een digitale enquête knelpunten en verbeterpunten in beeld te brengen.
Toelichting:
Gelet op de ruimtelijke ontwikkelingen binnen onze gemeente en de regionale vraagstukken is het van belang aandacht te houden voor de verkeersveiligheid en doorstroming op het wegennet binnen de gemeente Dronten. De noodzakelijke onderzoeken kunnen met dit budget worden uitgevoerd.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Onderzoek verkeersveiligheid en verkeersstromen | -25 | -25 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Fietsverbinding De Zate - De Noord (Bedrag p.m. incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Een goed en volwaardig fietsnetwerk, waarbij beperkingen of barrières waar mogelijk worden weggenomen. Voor deze situatie is de wens de bestaande oeververbinding (brug) te verbreden om de langzaam verkeer verbinding Dronten Noord – centrum Dronten te verbeteren.
Hoe te bereiken?
In samenspraak met de omgeving bepalen welke aanvullende maatregelen gewenst/noodzakelijk zijn om deze fietsverbinding te verbeteren.
Toelichting:
In het GVVP is aandacht gevraagd voor de fietsverbinding De Zate. Hierbij is aangegeven de aansluiting Oeverloper – Lijzijde te verbeteren, zo mogelijk door verbreding van de brug. In de 2e helft van 2019 zal een onderzoek worden uitgevoerd om te bepalen welke aanvullende maatregelen nodig zijn om deze langzaam verkeer verbinding (voor fietsers en voetgangers) te verbeteren.
Hierbij wordt niet alleen onderzoek gedaan naar de breedte van de brug, maar ook naar de oversteek vanuit Dronten Noord via de Oeverloper in de richting van de Zate/Lijzijde. Gelet op het gevoel van onveiligheid van deze fietsoversteek wordt deze verkeerssituatie in samenspraak met de omgeving integraal onderzocht. Eind 2019/voorjaar 2020 zal de uitkomst en de mogelijke financiële consequenties hiervan bekend zijn.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Fietsverbinding De Zate - De Noord | p.m. | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Fiets- en wandelpad De Gilden (Krediet € 100.000: € 5.000 structurele kapitaallasten, nadeel; € 2.000 dekking Bestemmingsreserve Bovenwijkse voorzieningen, voordeel)
Wat te bereiken?
Op basis van de uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie inzetten op het vergroten en versterken van de belevingswaarde van ons mooie gebied. ‘We hebben mooie dorpen omringd door een groene landelijke omgeving. De vele wandel- en fietsroutes verbinden onze centra en dorpen’.
Hoe te bereiken?
Afronding van de hoofdstructuur groen in woonwijk De Gilden door het stelsel aan recreatieve wandel/fietspaden te verbinden met de bestaande padenstructuur. Het maakt het mogelijk om vanuit de eigen buurt aan te takken op het pad en zo een wandeling te maken met de hond, een rondje hardlopen etc.
Toelichting:
Voor woonwijk De Gilden ontbreekt de noordelijke schakel in de padenstructuur. Er ligt een pad langs De Baksteen welke doodloopt bij de Gildemeesterdreef. Aan de andere kant van het spoor kan hierop aangetakt worden. Ten tijde van de aanleg van de Hanzelijn is met ProRail voor dit doel reeds een onderdoorgang overeengekomen.
Met het verder tot ontwikkeling komen van de Poort van Dronten profiteert ook dit plan van het pad. Werknemers kunnen via deze route op de fiets naar het werk en in de middagpauze een wandeling te maken. Voorgesteld wordt om het pad langs de Rendiertocht door te zetten onder het spoor door, het dijklichaam te volgen en aan te sluiten op het Rendierpad.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Fiets- en wandelpad De Gilden | -3 | -5 | -5 | -5 |
BR Bovenwijkse voorzieningen | 2 | 2 | 2 | 2 |
(Bedragen x 1.000)
Uitrol netwerk elektrische laadpalen (€ 10.000 structureel, nadeel)
Wat te bereiken?
Uitvoering geven aan de duurzaamheidsambities die in het Klimaatbeleidsplan zijn opgenomen. In de wijken voorzien in een netwerk aan laadpalen voor elektrische auto's (zie ook raadsinformatiebrief U18.014910).
Hoe te bereiken?
Op basis van de geprognosticeerde laadbehoefte betekent dit dat er ca. 20 laadpalen per jaar geplaatst moeten worden (beleidsregels laadinfra).
Toelichting:
Er is een toenemende vraag naar openbare laadpalen. Om te voorzien in deze behoefte worden de komende jaren elektrische laadpalen geplaatst. In samenspraak met de inwoners wordt in 2019 een plan opgesteld voor de plaatsing van de laadpalen.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Uitrol netwerk elektrische laadpalen | -10 | -10 | -10 | -10 |
(Bedragen x 1.000)
Uitbreiding P+R station Dronten (€ 75.000 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Stimulering van het gebruik van Openbaar Vervoer door voldoende parkeercapaciteit in de directe omgeving van station Dronten.
Hoe te bereiken?
Het huidige P+R-terrein uitbreiden met circa 50 extra parkeerplaatsen.
Toelichting:
Er komen steeds meer klachten over de capaciteit van het P+R-terrein bij station Dronten. Het parkeerterrein staat vaak vol met als gevolg dat wordt uitgeweken naar de directe omgeving van het station. Dit is een ongewenste situatie. NS is eigenaar van dit parkeerterrein en beaamt ook dat uit onderzoek is gebleken dat het vol staat. Met deze financiële bijdrage wordt getracht op basis van cofinanciering te komen tot uitbreiding van het P+R-terrein.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Uitbreiding P+R-station Dronten | -75 | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)