Programma . Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Ruimtelijke ordening
Ruimtelijke ordening
Programmaleiding Omgevingswet en implementatie (Omgevingswet 2020-2023 € 1.199.000 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
We maken het voor inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers makkelijk om met nieuwe initiatieven te komen. De komst van de Omgevingswet, waarin gemeente en inwoners op een andere wijze met elkaar samenwerken, helpt hierbij.
Hoe te bereiken?
We richten de gemeentelijke procedures zo in dat inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers deze zo gemakkelijk mogelijk kunnen doorlopen. Dit doen we onder andere door:
- Het faciliteren van participatie en innovatieve werkvormen;
- We ontwikkelen een omgevingsvisie. In 2021 hebben we de zaken die ‘moeten’ volgens de Omgevingswet geregeld en weten we hoe we de Omgevingswet verder gaan ontwikkelen;
- We ontwikkelen wijkgericht werken door;
- We verbinden Samen Actief en wijknetwerken Dronter Koers met elkaar en werken samen met partners in de wijk, zoals Dorpsbelangen.
Toelichting:
Op1 januari 2021 wordt de nieuwe Omgevingswet ingevoerd. Deze wet bundelt wet- en regelgeving die op dit moment in 26 verschillende wetten en talloze Algemene Maatregelen van Bestuur is opgenomen en die allemaal betrekking hebben op de fysieke leefomgeving. De huidige verbrokkeling leidt tot afstemmings- en coördinatieproblemen en verminderde kenbaarheid en bruikbaarheid voor alle gebruikers. Daarom heeft de wetgever besloten tot een complete vernieuwing van het stelsel door de invoering van de Omgevingswet. De Omgevingswet streeft vier doelen na:
- Inzichtelijkheid, voorspelbaarheid en gebruiksgemak;
- Versnellen en verbeteren van besluitvorming;
- Samenhangende benadering van beleid, besluitvorming en regelgeving;
- Vergroten van bestuurlijke afwegingsruimte.
Om voor een goede invoering van de Omgevingswet te zorgen, is een programmastructuur opgezet. Al eerder zijn door de gemeenteraad middelen vrijgemaakt voor de programmaleiding. Inmiddels is een programmamanager op 1 februari 2019 gestart en wordt het programma ingericht.
De invoering van de Omgevingswet is een omvangrijke klus waarvoor veel capaciteit nodig is vanuit de organisatie. Er moeten aanpassingen komen op diverse werkprocessen. Onze informatiearchitectuur moet worden aangepast aan nieuwe landelijk (verplichte) systemen. Er moet veel aandacht worden besteed aan inwonersparticipatie, zowel op beleidsmatig niveau (bijvoorbeeld bij de invulling van de vraag wat de gemeente Dronten beoogd met de fysieke leefomgeving) als op casusniveau (bijvoorbeeld bij afstemming met initiatiefnemers).
De VNG heeft een financieel dialoogmodel ontworpen waar inzichtelijk wordt gemaakt met welke invoeringskosten gemeenten rekening moeten houden. Dit zijn onder andere:
- Ontwikkelkosten voor diverse instrumenten uit de Omgevingswet (omgevingsvisie, omgevingsplan, omgevingsvergunning en omgevingsprogramma) inclusief benodigde inwonersparticipatie;
- Het aanpassen van de informatiearchitectuur;
- Personele capaciteit;
- Opleiding en training;
- Communicatiekosten.
Dit dialoogmodel is samen met allerlei betrokkenen ook voor Dronten ingevuld. Hieruit blijkt dat voor de periode 2019-2024 € 1,9 miljoen nodig is voor invoeringskosten van de Omgevingswet, verdeeld over deze jaren. Dit bedrag komt overeen met het gemiddelde bedrag dat gemeenten van dezelfde omvang moeten toerekenen aan de implementatie van de wet. Zie ook factsheet financieel dialoogmodel VNG en raadsvoorstel B19.000913. Het betreft dus meerjarig incidenteel geld, dat niet al elders in de begroting is opgenomen voor onder andere beheer op orde van gerelateerde taken. Voor een aantal onderwerpen binnen de Omgevingswet kan de gemeenteraad keuzes maken ten aanzien van de temporisering, zoals bij het vaststellen van een omgevingsvisie. Afhankelijk van de keuze van het tijdstip zal een aantal kosten eerder of later in de tijd moeten worden gemaakt. Daarom is voor 2022 en 2023 een p.m.-post opgenomen.
Maar niet op alle gebieden heeft de gemeenteraad keuzevrijheid: in 2019 en 2020 moeten veel taken worden opgepakt om ervoor te zorgen dat we aan onze wettelijke verplichtingen kunnen voldoen vanaf 1 januari 2021.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Aanvullend budget op Kadernota 2018 in het kader van programmaleiding Omgevingswet | 0 | -105 | 0 | 0 |
Invoeringskosten Omgevingswet op basis van Financieel Dialoogmodel VNG | -465 | -629 | p.m. | p.m. |
(Bedragen x 1.000)
Herontwikkeling Spelwijk (Bedrag p.m. incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Inzet op een toekomstbestendige visie en ontwikkeling van het gebied Spelwijk in Swifterbant.
Hoe te bereiken?
In samenspraak met de diverse stakeholders in het gebied wordt een inspirerend visiedocument opgesteld, voorzien van verschillende haalbare varianten.
Toelichting:
De gemeenteraad heeft bij amendement gevraagd om te komen met een plan van aanpak voor de herontwikkeling / revitalisering van Spelwijk. Daarbij is gevraagd om via een participatietraject en ‘out of the box’ benadering meerdere varianten voor te leggen aan de gemeenteraad. In 2019 wordt gewerkt aan deze visie en de uitkomst inclusief mogelijke financiële consequenties worden integraal voorgelegd aan de gemeenteraad.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Herontwikkeling Spelwijk | p.m. | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Wonen en bouwen
Wonen en bouwen
Optimalisatie BAG- en BGT-werkzaamheden (€ 106.000 incidenteel voor 2020-2023, nadeel; € 11.000 incidenteel 2020, nadeel)
Wat te bereiken?
Kwalitatief volledige en betrouwbare informatie.
Hoe te bereiken?
Door 1 Fte formatie-uitbreiding en implementatie van een mutatiedetectiesysteem.
Toelichting:
Het uitvoeren van mutaties op de geometrie en de administratieve verwerking daarvan in de BAG is een arbeidsintensief proces. Deze mutaties worden op dit moment in een minimale geometrische nauwkeurigheid uitgevoerd.
Daarbij komt dat de cyclus van het gebiedsgericht werken niet optimaal is ingericht, waardoor als gevolg van het ontbreken van personele beschikbaarheid elke mutatie via de landmeter niet gegarandeerd binnen de wettelijke termijn van zes maanden (wet BAG) wordt verwerkt.
Ook wordt de kwaliteit van de BAG steeds belangrijker. Kwaliteitscontroles worden door de diverse overheidsinstanties nauwlettend gevolgd.
De nieuw aan te stellen functionaris gaat zowel de geometrie als de administratieve aanpassingen in één mutatie doorvoeren. Hierdoor wordt naast de BAG ook de BGT gevoed met nieuwe kwalitatief volledige en betrouwbare informatie.
Daarnaast wordt de functionaris belast met de uitvoering van het toezicht op gestarte, gereed gekomen bouwwerken alsmede tussentijdse verbouwingen. Dit wordt met de komst van de Omgevingswet een belangrijk onderwerp. De jaren 2020-2023 wordt deze functie incidenteel begroot.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Functionaris BAG | -86 | -86 | -86 | -86 |
Optimalisatie BAG en BGT werkzaamheden detectiesysteem | -20 | -20 | -20 | -20 |
Optimalisatie BAG en BGT werkzaamheden | -11 | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Geo-visie: mutatiesignalering (€ 20.000 structureel, nadeel)
Wat te bereiken?
Het tijdig verwerken van mutaties, zodat voldaan wordt aan de wetgeving BAG.
Hoe te bereiken?
Implementatie van mutatiesignalering.
Toelichting:
Wetgeving Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) schrijft voor dat een mutatie binnen zes maanden na het ontstaan van het verschil verwerkt is in de basisregistratie. Met behulp van mutatiesignalering is het mogelijk om op basis van verschillende bronnen geautomatiseerd mutaties in het veld te constateren. Dit houdt in dat het systeem meldt waar een verschil is ontstaan tussen basisregistratie en lucht- en/of satellietfoto. Hierdoor kunnen doelgericht verschillen worden opgelost, dat levert meer snelheid op, die noodzakelijk is voor de wet BAG.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Geo-visie: mutatiesignalering | -20 | -20 | -20 | -20 |
(Bedragen x 1.000)
Doorontwikkeling gegevens basisregistraties (€ 5.000 structureel, nadeel; € 20.000 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Kwaliteitsverbetering en het actueel houden van gegevens uit de basisregistraties en het opsporen van onrechtmatigheden.
Hoe te bereiken?
Doorontwikkeling van de huidige berichtenmodule tot een databank.
Toelichting:
Momenteel gebruiken we Key2DDS als berichtenmodule om de gegevens uit de basisregistraties over de diverse applicaties op de vakafdelingen actueel te houden. Centric ontwikkelt momenteel Key2DDS door tot een databank met daarin alle basisregistraties en diverse gegevens.
Deze wijziging stelt ons op den duur in staat om diverse gegevens met elkaar te vergelijken en daarmee de kwaliteit te waarborgen. Hierbij kunnen we ook onrechtmatigheden opsporen.
De wijzigingen van Key2DDS vragen diverse aanpassingen inde architectuur van ons ICT-landschap en leveren een ander licentiemodel van Key2DDS op.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Doorontwikkeling gegevens basisregistraties structureel | -5 | -5 | -5 | -5 |
Doorontwikkeling gegevens basisregistraties incidenteel | -20 | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Woonvisie en ontwikkelvisie herontwikkeling schoollocaties, sporthal Het Dok en Zuidwest centrum Dronten (€ 170.000 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Er is een adequaat en divers woonaanbod beschikbaar dat aansluit bij de ambitie uit de
woonvisie. We zetten in op innovatieve toekomstgerichte duurzame woonwijken met
groen in alle kernen. We omarmen nieuwe woonvormen als tiny houses, mantelzorg-wonen en levensloopbestendig wonen.
Hoe te bereiken?
Bij de actualisatie van de Woonvisie bepalen we de ambities na 2021.
We geven uitvoering aan de huidige woonvisie, deze loopt tot 2021. We bouwen per jaar gemiddeld 250 woningen naar behoefte, in Biddinghuizen, Swifterbant en Dronten. We passen innovatieve woonvormen waar mogelijk toe.
We brengen potentiële ontwikkellocaties in beeld voor woningbouw. Te denken valt aan de vrijkomende locaties vanuit het accommodatiebeleid en de inzet op nieuwe huisvesting voor de scholen in het primair onderwijs.
We stellen een visie op over de ontwikkeling van de sporthal Het Dok.
We stellen een integrale ontwikkelvisie voor de west- en zuidzijde van het centrum op, gelet op de vrijkomende locaties van Ichthus College en Almere College.
Toelichting:
We geven uitvoering aan de Woonvisie door het ontwikkelen van diverse woningbouwlocaties binnen de gemeente Dronten. De actuele ontwikkelingen (voor de korte termijn) zijn opgenomen in de Uitvoeringsagenda Woonvisie 2019 en 2020. Voor de komende jaren wordt aanvullend ingezet op het opstellen van een ontwikkelvisie voor een aantal locaties in Dronten. Voor deze potentiële ontwikkellocaties wordt onder andere in beeld gebracht welke plancapaciteit voor woningbouw (op termijn) beschikbaar kan komen.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Woonvisie | -75 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelvisie herontwikkeling schoollocaties/ Sporthal Het Dok | -60 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelvisie zuid-west centrum Dronten | -35 | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Uitvoeringsprogramma Klimaatbeleidsplan (€ 45.000 in 2020 en € 15.000 in 2021 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
De doelstellingen uit het Klimaatbeleidsplan realiseren, door uitvoering te geven aan het in 2019 opgestelde uitvoeringsprogramma.
Hoe te bereiken?
Opstellen van een Transitievisie Warmte en Platform Duurzaam Doen Dronten faciliteren.
Toelichting:
Transitievisie Warmte
Naar verwachting wordt het Klimaatakkoord nog voor de zomer van 2019 vastgesteld. In het Klimaatakkoord worden afspraken gemaakt omtrent het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. In het Klimaatakkoord wordt vastgelegd dat de Transitievisie Warmte uiterlijk eind 2021 is vastgelegd. In deze visie maken gemeenten met betrokkenheid van stakeholders een tijdpad waarin vastgelegd wordt waarop wijken van het aardgas gaan.
In het Uitvoeringsprogramma Klimaatbeleidsplan is € 30.000 gereserveerd voor deze visie. Gelet op het onderwerp en het belang is dit naar verwachting te weinig. In het programma zijn niet meer middelen beschikbaar.
Projectplan 2020 Duurzaam Doen Dronten
In 2019 heeft het platform Duurzaam Doen Dronten (DDD) voor de 1e maal een projectplan voor het jaar 2019 ingediend. Het platform werkt daarbij samen met duurzaamheids- organisaties in Dronten. In het Uitvoeringsprogramma is geen rekening gehouden met een jaarlijks projectplan. Voorgesteld wordt een bijdrage van € 15.000 op te nemen voor 2020 en 2021.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Uitvoeringsprogramma Klimaatbeleidsplan | -45 | -15 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Subsidiecoördinator Duurzaamheid (€ 50.000 in 2020 en 2021 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Inzicht en overzicht van de financiële mogelijkheden zowel intern als extern voor de realisatie van ontwikkelingen en initiatieven binnen de gemeente Dronten.
Hoe te bereiken?
Inzet subsidiecoördinator voor een periode van 2 jaar. Het doel na deze 2 jaar is dat de subsidiecoördinator zichzelf terug gaat verdienen. De subsidiecoördinator brengt (vanuit een tijdelijke inzet) vooral de externe financieringsmogelijkheden in beeld (regionaal, provinciaal, landelijk en zelfs Europees). Hierbij zal vanuit een meer integrale blik bepaald worden welke ontwikkelingen (binnen de gemeente Dronten) met externe financiering mogelijk gemaakt kunnen worden.
Toelichting:
Een beeldplan ontwikkelen waarbij onder andere concrete invulling wordt gegeven aan de te ontvangen gebiedsgebonden bijdrage.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Subsidiecoördinator Duurzaamheid | -50 | -50 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)
Uitvoeringsagenda Woonvisie (€ 25.000 incidenteel, nadeel)
Wat te bereiken?
Vanuit de Woonvisie 2016-2020 het versterken van de positie van de gemeente Dronten in de regionale woningmarkt.
Hoe te bereiken?
Vanuit Citymarketing specifiek aandacht hebben voor het thema Wonen.
Toelichting:
De Woonvisie voorziet in de realisatie van gemiddeld 250 woningen per jaar. Dit betekent dat een behoorlijke instroom noodzakelijk is. Deze doelgroep zal vanuit een goed marketingplan enthousiast gemaakt moeten worden om te komen wonen in de gemeente Dronten.
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Uitvoeringsagenda Woonvisie | -25 | 0 | 0 | 0 |
(Bedragen x 1.000)